Faptul că mass-media nu poate înțelege și transmite în mod corect conceptele de mediu este o problemă serioasă. Modul în care conștientizarea poluării cu plastic a crescut brusc și a ajuns din ce în ce mai sus în agendele guvernamentale este o reamintire a faptului că, atunci când o problemă ajunge la conștiința populară, opinia publică poate fi o forță puternică. Dimpotrivă, dacă oamenii nu sunt informați corespunzător cu privire la problemele de mediu, progresul poate fi reținut.

Dacă acoperirea mediatică a problemelor de mediu este – cu excepții onorabile – atât de des prost înțeleasă și făcută, de ce se întâmplă acest lucru și cum putem schimba asta?

Există o opinie larg răspândită conform căreia motivul pentru care dezbaterea despre mediu nu se bucură de atenția cuvenită se datorează faptului că publicul nu este interesat. Însă motivul pentru care mediul nu primește mai multă atenție este pentru că mulți dintre cei care raportează despre el pur și simplu nu înțeleg. De ce conteaza? Deoarece chiar dacă eșecul de a comunica în mod clar problemele nu se limitează la o răspândire deliberată a confuziei sau la avansarea unei agende anti-ecologice, rezultatul final este la fel.

Ce poate fi făcut?
Este dificil să condenzi complexitatea mediului, a economiei, a legii sau a oricărei arii de expertiză în conținut media care să atragă atenția. Provocarea este de a furniza conținut care păstrează acuratețea și detaliile, fiind în același timp interesant și accesibil.
Există o serie de modalități prin care experții își pot schimba abordarea pentru a-și transmite mai bine mesajul. Unele dintre acestea sunt:

profitarea de statutul de expert. În general, experții sunt de încredere, astfel încât ei ar trebui să se simtă confortabil în a vorbi cu încredere și autoritate.
descrierea experiențelor zilnice ale oamenilor și folosirea unor exemple pe care publicul le poate înțelege. Dacă schimbările climatice pot fi legate de problemele locale și de acțiunile practice – lucrurile pe care oamenii le pot face – mai degrabă decât de probleme abstracte și mai greu de influențat, cum ar fi temperaturile globale, problemele pot fi prezentate într-un mod mai convingător.
– încadrarea argumentelor și a informațiilor într-o narațiune. Oamenii rezonează mai mult cu poveștile decât cu datele abstracte și astfel le va fi mai ușor să-și amintească ce li s-a explicat.
concentrarea pe ceea ce este cunoscut. Incertitudinea este o parte a științei și a economiei, dar pentru a ajuta, experții în comunicare ar trebui să se axeze pe zonele pe care există un acord puternic.
folosirea unor metode vizuale de comunicare, cum ar fi infograficele, pentru a prezenta informații într-un mod clar. Mulți oameni învață mai bine vizual decât verbal.

Sursa articolului și mai multe detalii – Isonomia, Aprilie 2018

Sursa foto

unsplash-logoG. Crescoli



«


»

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *